2018. március 17., szombat

Kossuth-kifli


Ez a finom sütemény Pozsonyból, Palugyay Jakab vendéglőjéből indult útjára. Palugyayt, a híres vendéglőst, csak úgy emlegették: "a pozsonyi Gundel". A diós és mákos kiflije a képviselők kedvelt csemegéje volt már az 1840-es évek elejétől.
Kossuth pozsonyi tartózkodásai során itt, Palugyay Jakab Vasforrás nevű vendéglőjében étkezett, ami az országgyűlési képviselők kedvenc helye volt. Nagyon szerette ennek a süteménynek a mandulás változatát, ezért viseli a Kossuth-kifli elnevezést, amit Palugyay 1848-ban nevezett el.

Kossuth 1848. március 17-én - épp ma 170 évvel ezelőtt - a vendéglő erkélyéről jelentette be a téren gyülekező tömegnek Magyarország újjászületését, miután V. Ferdinánd aláírta az áprilisi törvényeket. Az erkélyen állva mutatta be a városnak az első magyar független kormány miniszterelnökét, Batthyány Lajost is.


Már tavaly szerettem volna megsütni az ünnepre ezt az aktuális sütit, de elmaradt. Idén is majdnem kimaradt, de március 15-én végre elkészült. Könnyű, omlós lett, a tetején a cukros, megpörkölődött dió is nagyon finom lett....

Hozzávalók, egy kb. 24x24 cm-es tepsihez: 20 dkg liszt, 20 dkg vaj vagy margarin, 20 dkg cukor, 4 nagyobb tojás, fél sütőpor, 1 vaníliás cukor, 1 citrom héja és fél leve,  
tetejére: 10-12 dkg durvára vágott dió és kevés kristálycukor keveréke.

Elkészítése:
A margarint a cukrokkal és a tojássárgájákkal habosra kevertem, majd hozzáadtam a reszelt citromhéjat és a levet. A lisztben elkevertem a sütőport.
A tojásfehérjéket kemény habbá vertem és óvatosan beleforgattam a vajas-cukros-tojásos masszába - vigyázva, nehogy összetörjön -, majd apránként hozzáadagoltam a lisztes keveréket is.
Kivajazott-lisztezett tepsibe öntöttem, tetejét megszórtam a durvára vágott dió és kristálycukor keverékével.
Előmelegített sütőben, mérsékelt lángon 25-30 perc alatt megsütöttem. 
Mikor kihűlt, porcukorral megszórtam, és nagyobb méretű pogácsaszaggatóval kifliket, félholdakat szaggattam belőle.




14 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta lett, kelleti magát és biztos nagyon finom. Nekem is van receptem és egy eredeti Kossuth-kifli recept. Én is készülök majd elkészíteni, de eddig még elmaradt.

    VálaszTörlés
  2. Guszta és finom! Már sütöttem és nagyon ízlett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, akkor Te tudod, hogy milyen finom :-)

      Törlés
  3. Nagyon finom süti, mi is szeretjük. Jó volt megtudni a történetét is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen! Kíváncsi voltam, így kicsit kutakodtam a történetéről...

      Törlés
  4. Még sosem készítettem vagy kóstoltam, ideje lenne... szépséges.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! Finom volt, egyszerű de nagyszerű... :-)

      Törlés
  5. Aktuális és gyönyörüséges a Kossuth kiflid.
    Pozsonyi vendéglős receptje alapján sütöm 50 éve a beiglimet. Anyósomtól kaptam a receptet, Ők onnan"jöttek" és nem volt szabad Pozsonyi kiflit sütni, mindenki beigli formát csinált számunkra igy autentikus a vendéglős recepje. Üdv Saci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Saci! Akkor jó receptjeid lehetnek :-)

      Törlés
  6. A sütit ismerem, de a történetét nem. Mostanig! :-) Így ezért is köszönet! Anyukám viszonylag gyakran sütötte, mert gyorsan kész és finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Gerdi! Finom volt, de egy kis sárgabarack lekvárral még finomabb :-)

      Törlés
  7. Nagyon szépen megemlékeztél az ünnepről. Kétszeresen is. Köszönöm a történetét. Jövőre talán én is megsütöm. Nagyon kívánatos lett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Ani! Nyugodtan megsütheted az év bármely szakában, mert nagyon finom. Lehet hogy én is fogok ilyet máskor is sütni, csak simán kockákra vágva :-)

      Törlés