2016. április 6., szerda

Eleink pünkösdi eledele - játék!!! - nálam



Már elég sok blogos játékban részt vettem, néhányszor a szerencse is kedvezett, és nyertem. Mivel már több mint 5 éve megvan a blogom, és még nálam nem volt játék, úgy gondoltam, épp itt az ideje.
Nemrég volt húsvét, s gyorsan közeleg a pünkösd. Ez alkalomból szeretnélek egy kis játékra hívni benneteket....

Olyan ételeket várok, amelyeket már nagyanyáink is az asztalra tehettek pünkösd ünnepén, ebből következik hogy paleo ételek nem játszhatnak. Ha tudtok egy-egy tájegységre jellemzőt, annak még jobban örülnék. De ha nem, akkor bármi olyat, amit pünkösdkor szívesen ennétek, lehet főétel, leves, reggeli, édesség, kalács, sós és édes egyaránt. Nagyon megfelel olyan is, ami egy-egy családban volt jellemző. Ez is érdekes lehet.
Személyenként lehet többet is küldeni, akkor nagyobb a nyerés esélye.

A játék feltétele még, hogy legyen blogotok, és jelezzétek, hogy a nálam lévő játékra jelentkeztek a bejegyzéssel.

Ételenként egy-két képet és a bejegyzésetek linkjét május 4. éjfélig várom az e-mail címemre: katalin595@gmail.com
és egy megjegyzést itt, ennél a bejegyzésnék, hogy elkészültetek vele.

Mindenkit szeretettel várok! Remélem sokan fogtok játszani - hisz kerek 4 hétet hagytam az elkészítéséhez -, és sok jó recept fog összejönni.


A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep. 
A keresztény egyházi ünnep története a következő: Krisztus mennybemenetele után, az ötvenedik napon az apostolok összegyűltek, majd hatalmas zúgás, szélvihar támadt, s a szentlélek lángnyelvek alakjában leszállt a tanítványokra.  

Többféle népszokás is kialakult erre az ünnepre, a legelterjedtebb a pünkösdi király választás.

Pünkösdkor a paraszt családoknál is ünnepi ételek kerültek az asztalra. Pünkösd napján is fogyasztottak bárányt, birkapörköltet. Máshol marhahús, baromfi került az asztalra. A tojásrántottának mágikus hatást tulajdonítottak és szintén kötelező volt valamilyen édes kalács készítése: fonott kalács, túrós lepény, mákos kalács.... Sárközben sós kalácsot sütöttek, melyet tejföllel, borssal kentek meg. A Pünkösd hagyományos étele volt még a rántott csirke és az idei liba uborkasalátával. Egyes helyeken édes tésztákat ettek, hogy sárga legyen a kender, s a tésztákat friss gyümölccsel, eperrel, cseresznyével töltötték meg.

A székelyek nagy ünnepe a csíksomlyói búcsú, ahol a székelyek, a csángók, és a magyarok a Föld minden pontjáról idesereglenek, s mára már nem csak a katolikusok.

"A Csíkszeredához tartozó Csíksomlyón tartják minden évben a pünkösdi búcsút, mely az egész világon ismert zarándokhellyé vált. Több százezren keresik fel évről-évre, hogy együtt imádkozzanak Szűz Máriához, a magyarokért. Pünkösdi körmenetet 1567 óta tartanak annak tiszteletére, hogy a katolikus székelyek a Tolvajos-tetőn megverték János Zsigmond erdélyi fejedelem hittérítő csapatait. A csata pünkösd szombatjára esett, amikor az asszonyok Mária szobránál imádkoztak a győzelemért. A győztes katonák nyírfaágakkal és zászlókkal tértek vissza a csatából. A nép a győzelmet Babba Mária csodatevő erejének tulajdonította. Ez a világ legmagasabb fából faragott kegyszobra, mely 2,27 m magas."

Ez a fenti idézet abból a kis útikönyvecskéből származik, amit a férjemmel ketten készítettünk, és mi adtuk ki, a saját képeinkkel, "Zetelaka Székelyföld szívében" címmel. Elsősorban a zetelaki panziós barátainknak készítettük ajándékba, ahova már több mint 10 éve Pünkösdkor és nagyrészt nyáron is ellátogatunk. Most a játékom szerencsés nyertesét is szeretném egy példánnyal megjutalmazni....



15 megjegyzés:

  1. Köszi a meghívást! Örömmel jövök mert tudod játszani jó és én szeretek! A játék fotója csodaszép!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretettel várlak Éva!
      A képet tegnap készítettem, az erkélyünkön. A háttérben lévő szép zöld fára látunk rá :-)

      Törlés
  2. A kép tényleg csodaszép! :)
    Nem tudok olyan ételről mifelénk, amit kizárólag pünkösdkor szoktak volna készíteni. Mondjuk emlékszem, hogy régebb ordás buktát volt szokás ilyenkor csinálni, de nem tudom, hoyg ez csak családi hagyomány volt, vagy nagyobb területre jellemző. Én, bevallom nem is szoktam semmit sütni iylenkor, de még az ételek sem különlegesek. Nem úgy van, mint karácsonykor vagy húsvétkor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Edith, örülök, hogy tetszik a kép!
      Kizárólag pünkösdi étel nálunk sem volt szokás, ezért is gondoltam, hogy ilyen ételeket várok :-) Amint írtam, bármi olyan jó, amit szívesen ennétek. Nagyon megfelel olyan is, ami egy-egy családban volt jellemző. Úgyhogy szeretettel várlak az ordás buktával is, hisz az felénk nem nagyon volt ismert, főleg nem a régebbi időkben....

      Törlés
  3. Köszönöm az invitálást, élni is fogok a lehetőséggel. :-) Elmerengek a témán és előrukkolok valamivel.

    VálaszTörlés
  4. Igyekszem hozni valamit.Nálam is játék van. http://korsocska.blogspot.hu/2016/04/unnepek-jeles-napok-sussunk.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már láttam nálad a játékodat, majd igyekszem :-) és téged is szeretettel várlak...

      Törlés
  5. Szia, Katalin, na, képzeld, mit sütöttem pénteken?! Na, mit? Hát ordás buktát, és akkora sikere volt, hogy alig tudtam megmenteni néhányat szombatig a fotózáshoz. És így kiderült, hogy még másnap is ugyanolyan finom,puha, maximálisan élvezhető. :) Szóval jövök a játékodra. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Edith! Nagyon örülök hogy jössz játszani, és ráadásul ilyen finom buktával :-) Már láttam, nagyon szépre sikerültek! Akkor hát megvan az első játékosom :-)

      Törlés
  6. Sajnos lemaradtam, csak ma láttam Marisznál, hogy játék van nálad. Már nincs időm készíteni, mert utazom el, és csak jövő héten jövünk haza. Megnézem nincs-e olyan étel/süti amit még nem tettem fel a blogra, de megállná a helyét a Pünkösdi asztalon, és akkor majd igyekszem közzé tenni a határidőig. Addig is sok résztvevőt kívánok! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már három hete kezdtem a játékot, lehet hogy akkor nem nagyon blogoztál.... Ha van valamid küld, szeretettel várlak!

      Törlés
    2. Igen, mostanában nem tudok nézelődni kedvenc bloggerjeimnél, csak gyorsan közzé teszem a bejegyzést és már mentem is. Valószínű ezért nem vettem észre a játékot. DE találtam egy finom és mutatós sütit, úgy hogy jövök én is játszani. :) Legyen szép napod! :)

      Törlés
  7. Az utolsó pillanatban én is elkészültem, nézz be hozzám!

    VálaszTörlés