2016. április 18., hétfő

Aranygaluska vaníliasodóval - piteformában



Aninál, "A parókia konyhájából" című blog háziasszonyánál ismét játék van, ahol aranygaluskát kell sütni, pünkösdre. Már van egy aranygaluska a blogomon, de most némi változtatással, erre az alkalomra ismét megsütöttem, kerek piteformában. Nagyon jó lett, gyorsan fogyott, hisz nem volt sok az egész, s a kerámia formában még finomabbra is sült....

De játék van nálam is, szintén pünkösdre, gyertek minél többen.... 



Hozzávalók a tésztához: 25 dkg liszt, 1 tojássárgája, 2-2,5 dkg élesztő, kb. 2 dl tej (szükség szerint kell majd), 2 evőkanál cukor, 2 evőkanál olaj,
a töltelékhez: 10 dkg darált dió, ízlés szerinti cukor, olvasztott margarin vagy olaj,
a vaníliás öntethez: fél liter tej, 2 tojássárgája, 8 dkg cukor (vagy ízlés szerinti mennyiség), 2-3 dkg liszt, 2 tasak vaníliás cukor.

Elkészítése:
Először a vaníliás öntetet készítjük el, hogy legyen ideje lehűlni. A tojássárgájákat kikeverjük a cukorral és a liszttel, ha nagyon sűrű lenne, egy kis tejet adunk hozzá. Hozzáöntjük a többi tejet, a vaníliás cukrot, és simára keverjük. Állandó kevergetés közben kis lángon besűrítjük. Ha kihűlt, hűtőszekrénybe tesszük.
Az élesztőt kevés tejben, egy kiskanál cukorral felfuttatjuk. A lisztben elkeverjük a többi cukrot, a sárgájákat, hozzáöntjük a felfuttatott élesztőt, és annyi tejet, hogy közepesen lágy tésztát kapjunk. Az olajat fokozatosan hozzácsurgatjuk, és jól bedagasztjuk. Langyos helyen kb. egy óráig kelesztjük. Ezután kanállal galuskákat szaggatunk, úgy hogy a kanalat mindig az olajba vagy az olvasztott margarinba mártogatjuk. A kerek formába szorosan egymás mellé rakosgatjuk, majd megszórjuk a cukrozott dióval, és még egy sort rakunk a tetejére. Ezt ismét megszórjuk a dióval, pár csepp olajjal meglocsoljuk, és még kb. 20 percig kelesztjük.
Majd előmelegített sütőben közepes lángon megsütjük.
Melegen tálaljuk, a galuskákat leöntjük a már előzőleg lehűtött vaníliasodóval.



8 megjegyzés:

  1. Nagyon szuper! :) Szeretem az aranygaluskát. :)

    VálaszTörlés
  2. Mióta készülők már én is arra, hogy elkészítsem, mert szeretjük, de valahogy mindig elmarad. Nagyon finom eledel. Jól néz ki az aranygaluskád.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Vasárnap ez volt a desszertünk :-)

      Törlés
  3. Most nézem csak a galuskád, én is piteformában sütöttem Ani játékára. :-) Csak én sütőpapírral kibéleltem a formát. Hamarosan hozok valamit a Te pünkösdi játékodra is. ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is megnéztem már a Te galuskádat, finom lehet! És várom a finomságodat :-)

      Törlés