2015. december 14., hétfő

Betlehemes ehető anyagból - Játék! - Betlehemes mézeskalács gyertyatartó



Ani szép és érdekes játékot hirdetett, ehető anyagból kell betlehemest készíteni, ezért ezt írta :  

"Karácsonyi főzős magazinokat lapozgatva döbbentem meg megint. Sehol egy szó vagy kép sem utal arra, hogy az ünnep eredetileg miről is szól. Hóemberek, télapók, még egy jegesmedve is, de sehol egy betlehemes, vagy legalább egy angyalka.
Ezért arra gondoltam, hogy játékot hirdetek Jézus születésnapja alkalmából."

Sokat gondolkodtam, hogy mit is tudnék készíteni. Végre megjött az ötletem, és a kivitelezés is....

Bár inkább dísznek szántam, de minden része ehető. A 17 cm átmérőjű kulacs két részből, elejéből és hátuljából áll, melyeket tojásfehérjés porcukorral ragasztottam össze. A sablont is én rajzoltam, a díszítése is saját ötletből született.

Közelebbről...


Hozzávalók, a tésztához: 40 dkg liszt, 20 dkg porcukor, 1 teáskanál szódabikarbóna, 1 evőkanál mézeskalács fűszerkeverék, 5 dkg vaj, 2 db egész tojás, 5 evőkanál méz,
a díszítéshez: csillagánizs, mogyoró, napraforgómag, héjnélküli tökmag, szegfűszeg, bors, szezámmag, lenmag,
a lekenéshez és a cukormázhoz: 1 tojásfehérje és porcukor.

Elkészítése:
A lisztet, a cukrot, a szódabikarbónát, a fűszereket, a vajat, az egész tojásokat és a mézet összegyúrtam. Egy fél napot pihenni hagytam, majd a tésztát kétfelé osztottam.
Mindkettőt kisodortam, ez jóval vastagabb lett, mint a mézeskalácsok általában. Egy lapos tepsi alját sütőpapírral borítottam be, erre tettem a két tésztalapot, az ezután következő munkafolyamatokat már itt végeztem, hogy a megformálás után már ne kelljen áttennem.
Az előzőleg megrajzolt sablont ráfektettem a tésztára, körbe vágtam, bekentem tojásfehérjével. A kulacs száját úgy alakítottam ki, hogy összehajtogatott alufóliát tettem alá, hogy a gyertyának majd legyen helye. Az a darab, ami a kulacs hátúja lett, evvel kész is volt.
Az elején kivágtam a közepét, oda egy jóval vékonyabb tésztát sodortam, hogy legyen mélyedése. Ezt is lekentem tojásfehérjével, kidíszítettem körben fűszerekkel és a magvakkal, majd elkészítettem a Szentcsaládot. Kb. 15 perc alatt készre sütöttem.
Sütés után a két lapot "összeragasztottam" a cukormázzal. A kulacsot körben az élénél szintén a cukormázzal díszítettem, és a figurákat is evvel "festettem" át.

És akkor jöjjenek a fázisképek:

Sütés előtt

Az eleje közelebből

Kisülve

Kezdődhet a "kifestése"


Jézus születése (inkarnáció)*

Történt pedig azokban a napokban, hogy Augustus császár rendeletet adott ki: írják össze az egész földet. Ez az első összeírás akkor történt, amikor Szíriában Cirénius volt a helytartó.  
Elment tehát mindenki a maga városába, hogy összeírják. Felment József is a galileai Názáretből Júdeába, a Dávid városába, amelyet Betlehemnek neveznek, mert Dávid házából és nemzetségéből származott, hogy összeírják jegyesével, Máriával együtt, aki áldott állapotban volt.  
És történt, hogy amíg ott voltak, eljött szülésének ideje, és megszülte elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.
Pásztorok tanyáztak azon a vidéken a szabad ég alatt, és őrködtek éjszaka a nyájuk mellett. És az Úr angyala megjelent nekik, körülragyogta őket az Úr dicsősége, és nagy félelem vett erőt rajtuk. Az angyal pedig ezt mondta nekik: 
Ne féljetek, mert íme, hirdetek nektek nagy örömet, amely az egész nép öröme lesz: üdvözítő született ma nektek, aki az Úr Krisztus, a Dávid városában. 
A jel pedig ez lesz számotokra: találtok egy kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban. És hirtelen mennyei seregek sokasága jelent meg az angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt mondták: 
Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség, és az emberekhez jóakarat.
  (Lukács evangéliuma – revíziós próbakiadás © Magyar Bibliatársulat, 1975, 1990, 2011)

*Isten emberré lett


17 megjegyzés:

  1. Már megint egy remekmű! Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Ani! Már elküldtem a képet a címedre, azóta biztos meg is érkezett :-)

      Törlés
    2. Elkeveredhetett valahol, mert nem találom. A legelsőt küldted?

      Törlés
    3. Igen, küldöm még egyszer :-)

      Törlés
  2. Nagyon ügyes vagy Katalin és ötletes is. A kedves Aninak üzenem - bár szoktam a blogját olvasgatni - hogy lehet nem olyan blogokat nézegetett vagy nem talált olyat ahol a Betlehem mézes ehető formában megtalálható. Ugyanis nálam is megtalálható. Ha csak a blogom fejlécét nézi valaki ott is látható az általam készített Betlehem ami kb. tíz éve volt látható és díjazott a Betlehemi jászol kiállításon itt Budapesten. De ha rákattint valaki a fejléc alatt a kategóriák között a Kreatív alkotásaim-ra, akkor megtalálja ott is, jól láthatóan, és sok más mézesem is ott van. Egyébként most van Budapesten a Várban a Magyarság Házában a 22. Betlehemi jászol kiállítás december 10-tól 2016. január 10-ig látható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Megnéztem a mézeskalács alkotásaidat, gyönyörűek mind! Én elbújhatok mögötted :-)

      Törlés
    2. Kedves Lívia! Köszönöm az üzenetet. Megnéztem a blogon lévő betlehemest, gyönyörű, mindjárt lehetne is vele benevezni a játékomra.Nevezési feltételek itt:http://korsocska.blogspot.hu/2015/11/betlehemes-eheto-anyagbol-jatek.html
      Tudom, hogy bloggerek készítenek ilyesmit, ezért írtam, hogy régi receptekkel is lehet nevezni, csak újra kell osztani. A jászolkiállítást ismerem. A problémám az volt, hogy a médiában többnyire nem szerepel a karácsony keresztény oldala.Sőt! Más országok szokásait népszerűsítik. Szerettem volna a saját szerény eszközeimmel tenni ellene illetve mellette. Köszönöm Katalinnak, hogy társul szegődött.

      Törlés
    3. Köszönöm Katalin és örülök, hogy megnézted az alkotásaimat.
      Aninak is köszönöm, hogy benézett a blogomba, és a kedves játékra invitálást is, de én nem szoktam jelentkezni semmilyen játékra. Sajnálom.

      Törlés
    4. Tényleg kár, mert gazdagodhatnánk a sok szép dologgal.

      Törlés
  3. Juj, de gyönyörű! :) Mestermű! :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon fantasztikus ez a kulacsgyertyatartó!

    VálaszTörlés
  5. Katalin nagyon ügyes vagy!Nagyon szép lett!
    Sok puszi:ÁGI

    VálaszTörlés
  6. Szépséges lett! Ügyes vagy! :-)

    VálaszTörlés