2013. december 4., szerda

Karácsonyi pöttyöskalács


A felvágott kalács....

...és a mögötte lévő saját készítésű kompozícióm, hogy egy kicsit télies hangulatú legyen a lakás

A recept Lajos Maritól származik, a "66 karácsonyi édesség" című könyvből. Kicsit kevesebb lisztből sütöttem, és egy kis mézeskalács fűszerrel ízesítettem, hogy karácsonyiasabb hangulata legyen, a nevet is én adtam neki. Már régebben is sütöttem hasonlót, mákos, illetve gesztenyés töltelékkel....

Hozzávalók a tésztához: 40 dkg liszt, 10 dkg margarin, 2 tojássárgája, 8 dkg cukor, 4 dkg élesztő, kb. másfél dl tej a kelesztéshez + valamennyi még a dagasztáshoz, 1 citrom reszelt héja, 1 evőkanál mézeskalács fűszerkeverék, 1 tasak vaníliás cukor,
a töltelékhez: 15 dkg darált dió, 4-5 dkg mazsola, és ugyanennyi cukrozott narancshéj, 1/2 dl rum, 1 kis kanál fahéj, 1 tasak vaníliás cukor, kb 1 dl tej, 8 dkg cukor, vagy ízlés szerint, 3 dkg margarin, 2 evőkanál zsemlemorzsa.

Elkészítése:
Először a tésztát készítettem el. Másfél dl tejben felfuttattam az élesztőt, és a többi hozzávalóból közepesen lágy tésztát dagasztottam, majd meleg helyen kelesztettem. 
Közben elkészítettem a tölteléket. A tejben 2-3 percig főztem a  cukrozott diót, a mazsolát, a rumban áztatott apróra vágott narancshéjat, a margarint és a zsemlemorzsát. Hagytam kihűlni.
Amikor a tészta megkelt kisodortam, 16 db négyzetre vágtam, mindegyikre tettem egy kanál tölteléket. Kis gombócokat formáltam belőlük és sütőpapírral bélelt kuglóf formába tettem.
A formában is kelesztettem még 20-30 percig, tetejét megkentem a maradék tojásfehérjével, majd előmelegített sütőben először nagy, majd kis lángon megsütöttem. Célszerű időközben alufóliával letakarni, majd szúrópróbával ellenőrizni, hogy megsült-e. Kb. 50 percig sütöttem.
Tálaláskor a tetejét porcukorral szórtam meg. Csak akkor szeleteljük fel, ha kihűlt már. Én lehet hogy egy kicsit korán vágtam fel.....

A feldarabolt tészta a töltelékkel

A gombócok

A formába helyezés

Sütés előtt

A kisült kalács a formában....

....és az asztalon



8 megjegyzés:

  1. Nagyon szép! Éppen ma tettem félre egy hasonló receptet tartalmazó újságot, hogy majd megsütöm. De nálam ez a majd elég sok időt szokott jelenteni. Vannak ugyan hirtelen fellángolások is... most azt hiszem, meggyőztél:-)

    VálaszTörlés
  2. De jó, csodaszép:) Jöhetne hozzám is:)

    VálaszTörlés
  3. Szép lett nagyon, el tudom képzelni a karácsonyi reggelihez habos kakaóval:) A kompozíciód is gyönyörű, én nagyon szeretem a természetes díszeket.

    VálaszTörlés
  4. Ezt a kalácsot nagyon szeretem - egy ideje el is akarom készíteni, hogy felkerüljön a blogra, de eddig még nem értem odáig, annyi recept vár elkészítésre... :)) Nagyon szép és guszta lett a Tied, úgy megkóstoltam volna, mostanában egyébként is állandóan kelt tésztákat ennék. :)
    A díszed gyönyörű, nagyon ügyes vagy Katalin.

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm lányok mindenkinek :-)

    VálaszTörlés
  6. Csodaszép, de elfogadnék most egy szeletet! :) És a termésekből-zöldekből készített díszed is nagyon mutatós, tényleg télies, karácsonyi hangulatot áraszt! :)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szép lett, és milyen finom lehet a diós töltelékkel! :)
    Én is hasonlót készítettem a hétvégén, csak vaníliásan és nem töltöttem meg semmivel.

    VálaszTörlés